WE SHIP WORLDWIDE
GRATIS VERZENDING VANAF 85 EURO

FAQs

Okimono, aparte naam, wie zijn jullie?

Wie zijn jullie eigenlijk?

We zijn een Arnhems t-shirt bedrijf en hebben verkooppunten in heel Nederland. Bij Okimono combineren we onze passie voor grafische vormgeving met hoogwaardige eco-katoenen shirts, longsleeves, sweaters en hoodies. Ook hebben we een mooie lijn wielerkleding, mondkapjes, schorten en art prints . Okimono laat zich inspireren door de actualiteit, de stad, fietsen, De Stijl, design met een knipoog en alles wat ons verder aan het hart gaat. We werken samen met meer dan 30 grafisch ontwerpers, illustratoren en houtsnijders. Qua productie doen we onze uiterste best om maatschappelijk verantwoord, eco-vriendelijk en duurzaam onze kleding te laten maken.

Waar komt de naam vandaan?

Wat doe je als je geen coole achternaam hebt? De kans dat je in Nederland geboren wordt als Gerrit Gucci, Gerrit Dolce en/of Gerrit Gabanna is niet heel groot. Als je dan alsnog per se een bedrijf in de mode wil starten, dan zul je toch echt zelf op zoek moeten naar een coole naam die de katoenen lading dekt. In het geval van Okimono is de naam bij toeval ontstaan naar aanleiding van een stukje uit een Amerikaans business management boek over hoe bedrijven beter met elkaar kunnen samenwerken: 'they should open their kimonos'. Zelf creatief afgekort tot: o-kimono. En aangezien wij samenwerking best wel tot een kunst verheven hebben en zien als een absolute voorwaarde tot succes, past de naam ook nog eens heel goed bij ons. En cool is ie ook. Later ontdekten we dat 'okimono' ook een bestaand Japans woord is. Een okimono (Japans: 置物) is een Japans ornament. De term is samengesteld uit de woorden oku (置) en mono (物), wat respectievelijk 'plaatsen' en 'ding' betekent. Een okimono heeft een louter esthetische functie. Okimono's werden vaak cadeau gedaan aan westerlingen. Ook niet slecht ;-) En dat "O que mono!” in het Spaans “Oh wat mooi!” betekent, kan geen toeval zijn...!

Ik ken jullie shirts van tv, kan dat?

Ja dat kan zeker. Okimono-klassiekers als 'Bad Dove!', 'Say Cheese' en 'Body Painting' zijn al diverse keren door BN'ers gedragen!

Hoe eco is Okimono?

Ik vind milieubewustzijn heel belangrijk. Hoe duurzaam zijn jullie producten?

Onze eco-katoenen T-shirts, hoodies, longsleeves, sweaters en schorten worden zo milieuvriendelijk mogelijk en onder menswaardige omstandigheden geproduceerd, eerlijk en met liefde. Om dat nog eens extra kracht bij te zetten heeft Okimono het IMVO-convenant voor Duurzame Kleding en Textiel, CKT – powered by SER ondertekend.

Nieuwsbrief

Hoe kan ik me aanmelden of afmelden op de nieuwsbrief?

Als je als eerste op de hoogte wilt blijven van nieuwe shirts, kortingsacties en pre-order alerts (je laatste kans op 10 euro korting, dus wees er snel bij!) is de nieuwsbrief onmisbaar. Aanmelden kan hier op de website en je kunt je ook aanmelden wanneer je iets bestelt op de website. Wil je je uitschrijven, dan kan dat met de 'Unsubscribe'-link onder aan de nieuwsbrief-mail.

Shirt uitverkocht of niet te vinden

Ik kan een bepaald shirt niet vinden op de site. Wat kan ik doen?

Daar zijn verschillende oplossingen voor. We hebben een zoekfunctie. Rechts bovenaan (desktop of laptop) of links bovenaan (mobiele website) staat het 'search'-pictogram. Hiermee kun je op titel van een shirt en op woorden in de omschrijving zoeken. Je kunt ook trefwoorden gebruiken. Daarnaast kan het helpen als je in een van de thema's zoekt via het menu van de website. We hebben er 5 onder 'Inspiratie' staan en 6 onder 'Series'. De inspiratiethema's zijn 'Let's do it' (sport), 'It's only natural' (natuur), 'Music was my first love' (muziek), 'Handyman galore' (klussen) en 'The yesteryears' (typische retro designs). Onder 'Series' vind je shirts die te maken hebben met Arnhem, Eindhoven, Friesland, De Hoge Veluwe of De Waddeneilanden en ook de 'Zo Vader Zo Zoon'-shirts.

Kan ik een uitverkocht shirt reserveren voor als het weer op voorraad komt?

Nee, maar je kunt wel aangeven dat we je moeten waarschuwen wanneer jouw maat weer leverbaar is. Bij elk shirt staan de beschikbare maten aangegeven. Als je maat is uitverkocht, staat er een streepje doorheen. Maar dat is niet het einde! Door op je uitverkochte maat te klikken, kun je daarna aangeven dat je een herinneringsmailtje wilt krijgen wanneer de maat weer beschikbaar is. Dat is handig!

Komen uitverkochte shirts nog terug?

Niet allemaal. In de loop der tijd komen sommige shirts weer tijdelijk terug op voorraad, bijvoorbeeld omdat er een bijzonder evenement aanstaande is, of omdat er veel vraag naar een bepaald ontwerp is. Op de website staat een lijst met shirts die we binnen een aantal maanden opnieuw op voorraad krijgen.

Pre-order deals

Wat zijn pre-order deals?

Een nieuw ontwerp gaat altijd eerst een korte periode in de pre-order. Je kunt 'm dan alvast bestellen met korting om het wachten te verzachten (bij een shirt is dat 10 euro). Bij het pre-order item op de website zie je een klok aftellen tot het moment dat het artikel uit de pre-order gaat. Zodra het shirt arriveert in ons magazijn, kan het verstuurd worden en is de pre-order periode voorbij. Daarna krijgt het shirt de normale prijs. Ook als oudere ontwerpen weer op voorraad komen, gaan ze eerst vaak een tijdje in de pre-order. Hou bij het bestellen van een pre-order item dus rekening met een langere levertijd! Pas als het op voorraad is en de pre-order periode is beëindigd, sturen we de bestelling op. Ook als je bestelling naast een pre-order item een of meerdere items bevat die niet in de pre-order zijn, want we sturen de hele bestelling in een keer op.

15 euro korting op elk 2e shirt en elke 2e longsleeve

Hoe werkt de 15 euro korting op elk 2e shirt en elke 2e longsleeve?

Als je meerdere shirts van 39,95 bestelt, is elk 2e shirt 15 euro goedkoper. Dus in plaats van 2x 39,95 betaal je slechts 39,95+24,95. Idem bij het 4e, het 6e etc shirt in 1 bestelling. Lekker! En als je twee longsleeves bestelt, kost dat niet 2x49,95 maar 49,95+34,95. En zo verder voor de 4e, 6e etc longsleeves. De moeite waard! De korting wordt automatisch berekend in je winkelwagentje.

Ik wil iets bestellen, en nu?

Heb ik een account nodig om iets te kunnen bestellen?

Een account is niet verplicht, wel handig. Zonder account iets bestellen is mogelijk, maar we hebben wel je naam, adres en e-mailgegevens nodig.

Waarom is een account handig?

Met een account kun je artikelen toevoegen aan een wishlist en je bestelhistorie terugkijken. Bovendien hoef je niet bij elke bestelling telkens weer je gegevens in te typen!

Hoe lang duurt het voor ik de bestelling in huis heb?

Direct na je bestelling ontvang je een bevestiging per mail op het mailadres dat je zelf hebt opgegeven. Heb je geen mailtje ontvangen, neem dan voor de zekerheid contact op met de webshop (+31 (0)26 2022948 of webshop@okimono.nl). Je mailadres is belangrijk, omdat je daar ook bericht krijgt wanneer je bestelling verstuurd wordt of klaar ligt om afgehaald te worden. Artikelen op voorraad kunnen doorgaans binnen 2 werkdagen verstuurd worden. Artikelen die als pre-order besteld worden, kunnen pas verstuurd worden wanneer het artikel leverbaar is. De leverdatum staat in de beschrijving van het artikel op de website. Ook zie je een klok aftellen tot het moment dat het artikel uit de pre-order gaat en dus leverbaar is. Heb je een bestelling gedaan van meerdere items, waarvan er 1 of enkele nog niet geleverd kunnen worden? Dus bijvoorbeeld een bestelling met een combinatie van items op voorraad en pre-order items? Dan wachten we tot alle items leverbaar zijn en sturen dan de volledige bestelling op.

Kan ik mijn bestelling wijzigen of annuleren?

Als je iets wilt veranderen aan je bestelling kun je het beste contact opnemen met de webshop (+31 (0)26 2022948 of webshop@okimono.nl). Zij kunnen je direct helpen (tijdens kantooruren). Zelf een order wijzigen of annuleren is niet mogelijk.

Kan ik een bestelling zelf afhalen?

Ja. Bij de bestelling kun je kiezen of we het artikel moeten versturen of dat je het zelf komt ophalen bij een van de afhaalpunten (de winkel in Arnhem, het kantoor/magazijn in Arnhem, Outfit-S in Eindhoven, The Saint in Leeuwarden en Pop-up Gaard in Utrecht. De adressen staan hier.

Wat zijn de verzendkosten van een bestelling?

Bij een bestelling twv 85 euro of meer verzenden we de bestelling gratis, daaronder kost het in 3,95 in Nederland. Internationale verzending kost 6,95 euro. Een Track & Trace wordt meegeleverd.

Hoe kan ik betalen?

Je kunt afrekenen via iDEAL (alleen voor klanten met een bankrekening in Nederland), PayPal, creditkaart (Visa, Maestro, MasterCard, American Express), Bancontact en Klarna. Meer info vind je hier. Alle genoemde prijzen zijn inclusief btw.

Kan ik zien welke maat ik het best kan kiezen?

We hebben een size lineup gemaakt van heren en dames met verschillende lengtes en lichaamsbouw. Hopelijk helpen we je hiermee de juiste maat te kiezen. Van de heren- en de damesshirts hebben we bovendien de exacte afmetingen per maat in een tabel gezet. Een shirt wijkt hier maximaal 1 cm per zijde van af. Je vindt de size lineup en de maattabel hier.

Hoe zorg ik dat de shirts lang meegaan?

Ik ben niet tevreden met mijn aankoop of jullie service. Wat kan ik doen?

Kan ik een item ruilen voor een andere maat, een ander artikel of mijn geld terug vragen?

Ja. Zoals we hier vermelden, heb je het recht om binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen. Na het doen van een herroepingsmededeling heb je vervolgens nog 14 dagen om de bestelling te retourneren. Om je retourzending aan ons door te geven ga je naar retourneren.nl/okimono. We verwerken je retouraanvraag binnen een week na ontvangst. Je kunt kiezen of je het aankoopbedrag terug wilt of dat je het shirt wilt ruilen. In dat laatste geval ontvang je een kortingscode waarmee je op de website een nieuw exemplaar kunt bestellen. Als we je per ongeluk een foutief of een beschadigd exemplaar hebben gestuurd, kun je dat altijd kosteloos ruilen of je geld terug ontvangen.

Ik heb een andere klacht. Waar kan ik terecht?

Indien je een algemene klacht hebt over onze producten of onze service, dan kun je contact met ons opnemen via e-mail (webshop@okimono.nl) en telefoon (+31-(0)26-6 2022948). Na ontvangst van de klacht krijg je van ons binnen 14 dagen daarover een inhoudelijke reactie. Mocht je het niet eens zijn met de oplossing of komen we er samen niet uit? Dan kun je deze voorleggen aan de Geschillencommissie Thuiswinkel, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag (www.sgc.nl). Ook kun je jouw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie via het Europees ODR Platform.

Welke garantie bieden jullie op jullie artikelen?

Naast de wettelijke garantie geldt op onze artikelen ook fabrieksgarantie(s). Wettelijke garantie wil zeggen dat een product datgene is of moet doen wat de consument er in alle redelijkheid van mag verwachten. Voor een aantal producten geldt ook een fabrieksgarantie. Deze garantie doet niets af aan de wettelijke garantie.

Cadeaubonnen

Hebben jullie ook cadeaubonnen?

Jazeker, met een Okidobon kan iedereen iets bestellen op de webshop (niet in de winkel). We hebben cadeaubonnen van 10 euro tot 39,95 euro.

Okimono zegt: waar ben je naar op zoek?

Winkelwagen